‘We kunnen natuurlijk allemaal zelf het wiel uitvinden’, zegt voorzitter Pierre Verbraak van Parkstad, tevens wethouder in de gemeente Voerendaal, ‘maar waarom zouden we dat doen? Het waterpanel Noord heeft de afgelopen twee jaar mooi werk verricht. De eerdere campagnes zijn goed aangeslagen, ook bij de Zuid-Limburgse gemeenten. De nieuwe campagne met de focus op droogte en hittestress zit ook weer goed in elkaar.’
Paul Sanders, voorzitter van het Waterpanel Noord en wethouder in Peel en Maas, is daar blij mee. ‘Zeker. Allereerst is het leuk om samen op te trekken. Samenwerking in de strijd tegen wateroverlast, watertekort en hittestress is nodig. We kunnen van elkaar leren, de best practises uitwisselen en uiteindelijk ook kosten delen. Campagnes zijn kostbaar en bovendien houdt waterbeheer niet op aan de gemeentegrenzen.’
Volgens Pierre Verbraak gaat het vooral om bewustwording. ‘Veel mensen weten nog niet dat ze met relatief simpele ingrepen invloed hebben op wateroverlast of -tekort. De regenpijpen afkoppelen, een of twee regentonnen in de tuin, water bufferen voor droge perioden; het helpt wel degelijk. Het lijkt weinig als je het per huishouden bekijkt, maar hoe meer mensen meedoen hoe beter het resultaat.’
Dat geldt ook voor hittestress, vult Paul Sanders aan. ‘Zet een boom in de tuin en je hebt meteen koeling. De temperatuur kan daardoor wel 5 tot 10 graden dalen. Haal wat terrasstenen weg om het water te infiltreren en de kans op overstroming van je kelder of garage is direct een stuk minder. Dat is wat we met de campagnes beogen: burgers zelf het initiatief geven. Ze overtuigen dat ze zélf iets kunnen doen tegen de gevolgen van klimaatverandering. Als overheid kunnen we het niet alleen.’
Pierre Verbraak ziet nog een mooi effect van de campagnes. ‘Mensen pakken samen dingen op. Ze motiveren en helpen elkaar, zelfs op straat- en wijkniveau. Er ontstaat sociale cohesie. Dat er subsidies gegeven worden, helpt ook.’
Artikel NR1 door Jos Cortenraad / fotografie Paul Rous