Met deze grootschalige campagne hebben de samenwerkende gemeenten, waterschappen, waterschaps- en drinkwaterbedrijf (oftewel Waterpanel Noord) de inwoners van Noord en Midden-Limburg de afgelopen weken meer bewust gemaakt van de problemen die vochtige doekjes in het riool veroorzaken. Onderdeel van deze campagne was de striptekenwedstrijd, waarbij kinderen is gevraagd een eigen Doekie-avontuur te tekenen. Van de mooiste tekeningen is een stripboek gemaakt. Alle winnaars zijn inmiddels benaderd en hebben het stripboek met hun eigen Doekie avontuur ontvangen.
Winnaars Doekie-wedstrijd
De winnaars van de Doekie-striptekenwedstrijd zijn:
Gemeente Leudal
Janneke Kuijpers 10
Sterre Plantinga 9
Tren Nien en 10
Alexander 8
Manoa 9
Gemeente Gennep
Kevin 6
Jolijn 9
Gemeente Weert
Amine 8
Luana Verwijlen 9
Tom Voermans 5
Linda Steijvens 9
Gemeente Roerdalen
Floor Smit 11
Thijs op het Veld 8
Jessica 7
Angelina Jältenbeck 10
Matty Smitz 9
Gemeente Mook en Middelaar
Matia 9
Probleem van vochtige doekjes
De publiekscampagne ‘Doekie, nee niet in de wc’ was bedoeld om inwoners van Limburg bewust te maken dat vochtige doekjes niet in het riool thuishoren. Vochtige toiletpapier en andere soorten doekjes veroorzaken grote problemen in het afvalwatersysteem. De doekjes zorgen voor verstoppingen in de rioolbuizen en klonteren samen in de rioolpompen waardoor deze in storing vallen en eerder kapot gaan. Dit kan ook in huis voor wateroverlast en stank zorgen. Het schoonmaken en repareren kost de inwoners van Limburg veel geld. De schade aan de riolering als in de gemalen op de zuivering bedraagt per jaar miljoenen euro’s.
Einde campagne
De campagne liep van 10 oktober t/m 6 november. Doekie beleefde een spannend avontuur in zijn eigen animatiefilm en was te zien op toiletposters in openbare gebouwen, zorginstellingen, peuterspeelzalen en scholen. Hij reed mee achterop streekbussen en had zijn eigen radiocommercial. Social media en de websites van de samenwerkingspartners besteedden aandacht aan Doekie. Ger Driessen, waarnemend voorzitter van Waterschap Peel en Maasvallei, één van de partners: “Op een eigenzinninge wijze heeft Waterpanel Noord de problematiek rond de vochtige doekjes onder aandacht gebracht van onze burgers. Via social media en andere kanalen heb ik veel reacties ontvangen én is er zelfs landelijk aandacht besteed aan het probleem van de vochtige doekjes. Nu maar hopen dat we dit ook terug zien in het aantal reparaties en in de reparatiekosten.”
Strip Doekie by peelenmaasvallei on Scribd